Jaunojo tyrėjo laboratorija gimnazijoje

prie pavadinimo

Nacionalinė švietimo agentūra ir Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras įgyvendina projektą „Mokinių gebėjimų atskleidimo ir jų ugdymo sistemos plėtra“, kurio metu vykdomos Jaunojo tyrėjo veiklos  Lietuvoje. Projekto metu mobiliosios mokslinės laboratorijos („MoMoLab“) su mokslininkų komanda lanko atranką įveikusias mokyklas.

Kelmės Jono Graičiūno gimnazija, įgyvendindama gabių mokinių ugdymo programą, paraišką dalyvauti jaunųjų tyrėjų veiklose pateikė 2019 m. gruodžio mėnesį, tačiau dėl užsitęsusio karantino laboratorija ant ratų ir Jaunojo tyrėjo mokslininkų komanda Į Kelmę atvyko tik 2021 m. birželio 1 – 3 dienomis. „MoMoLab“ vizito į mokyklą tikslas – sudaryti sąlygas mokiniams atskleisti savo gebėjimus tyrinėti aplinką ir gamtą moksliniais metodais, kurti ir ieškoti naujų technologinių sprendimų.

Jaunųjų tyrėjų veiklose dalyvavo 45 I-III klasių gimnazistai, suskirstyti į atskiras grupes. Mokiniai mokslinius tyrimus atliko kartu su mokslininkais. Paskaitoje – diskusijoje Vilniaus universiteto Gyvybės mokslų, mikrobiologijos ir biotechnologijos katedros mokslininkė dr. Alisa Gricajeva išsamiai ir vaizdžiai supažindino III klasių gimnazistus su aplinkoje esančių mikroorganizmų įvairove, paplitimu, nauda ir žala žmogui ir gamtai. Susipažinę su naujausiais mokslo atradimais, specialistės vadovaujami mokiniai pagal tiriamojo darbo aprašą dirbo modernia moksline įranga ir pagilino tiriamojo darbo žinias. Gimnazistai mobiliojoje laboratorijoje atliko tiriamąjį darbą su bakterijomis ir mielagrybiais ir po paros jau stebėjo muilo, dezinfekanto, „Fairy“ indų plovimo priemonės, vandenilio peroksido, laimo ir česnako poveikį mikroorganizmų pasėlių kolonijoms.

II-III klasių gimnazijos mokiniai, vadovaujami VDU Aplinkotyros katedros mokslo darbuotojos ir lektorės dr. Dianos Miškelytės, tyrė Kražantės ir Vilbėno upių, prie dvaro esančio vandens telkinio makrobestuburių įvairovę, taršos įtaką augalams ir įvairių šulinių vandens kokybę.

Konsultantas Lukas Birštonas I klasių mokinius supažindino su fizikiniais reiškiniais. Jis atliko įvairius eksperimentus, demonstracijas. Mokiniai susidomėję stebėjo, kaip moksliniuose tyrimuose gali būti pritaikoma greitaveikė kamera, termovizoriumi matuojami temperatūriniai  pokyčiai.

Mokslininkai tiki, kad individualus jų darbas su mokiniais paskatins mokinius labiau domėtis STEAM krypties mokslais, o gimnazistai savo atsiliepimuose apie veiklas nurodo, kad tiriamasis darbas kartu su mokslininkais buvo įdomus, kai kuriuos netgi paskatino domėtis gamtos mokslų, ekologijos studijomis.

Danutė Butkuvienė,
biologijos mokytoja metodininkė